Wednesday, October 21, 2009

Belajar secara maya guna iPhone



SERAMAI 200 orang pelajar Sekolah Cempaka, Kuala Lumpur akan berpeluang belajar menggunakan iPhone 3GS daripada Maxis Communication Berhad (Maxis).

Majlis yang dilancarkan oleh Naib Presiden Maxis Communications Berhad, Fitri Abdullah dan Naib Presiden Sekolah Cempaka, Dr. Iskandar Rizal Hamzah akan mengedarkan 100 unit iPhone 3GS sebagai sebahagian daripada program Virtual Learning Environment (VLE).

Sekolah Cempaka telah mewujudkan program VLE sebagai landasan yang sesuai bagi Internet menggunakan iPhone dan sebagai tambahan sekolah akan memperkenalkan siri aplikasi iPhone yang akan digunakan dalam kurikulum setiap hari.

Fitri berkata, sejak revolusi iPhone 3GS dilancarkan pada 31 Julai lalu di negara ini, pihaknya mendapat pelbagai reaksi positif memandangkan fenomena iPhone 3GS adalah di peringkat global.

"Kami amat berbangga mengumumkan kerjasama dengan Sekolah Cempaka bagi membolehkan pelajar belajar menggunakan iPhone 3GS daripada Maxis memandangkan ia sesuai bagi bermain, belajar dan bekerja.

"Malah telefon bimbit ini lebih menarik apabila digunakan dalam pembelajaran di luar bilik darjah dengan adanya promosi bagi pelajar, guru serta kakitangan yang berminat untuk mendapatkan iPhone 3GS dari Maxis," katanya.

Sementara itu, Dr. Iskandar Rizal menambah, Sekolah Cempaka telah menggunakan teknologi dalam kelas sejak lama dulu.

"Kami telah memperkenalkan MacBook bagi setiap pelajar sekolah menengah pada tahun 2007 dan kami melihat iPhone akan menjadi salah satu bahan pembelajaran.

"Kini dengan komputer riba, pelajar boleh mendapatkan maklumat secara dalam talian, berkomunikasi, mengakses dan menghantar kerja sekolah serta membikin filem serta projek," katanya.

iPhone akan membuka aplikasi baru dan akan memberikan kemudahan kepada pelajar untuk mudah berhubung antara satu sama lain dan mempunyai akses sedia ada di luar bilik darjah.
Justeru, apabila pelajar menjalankan tugas luar, mereka boleh menggunakan iPhone untuk merekod, merakam gambar, temu bual dan merakam video.

Kolej Wanita Antarabangsa Cempaka (CILC) yang akan mengambil pelajar baru tahun ini akan membekalkan iPhone kepada pelajar sebagai sebahagian daripada persekitaran pembelajaran.
"Kami telah mempunyai semua sumber bagi penggunaan iPhone dan sentiasa membangunkan aplikasi sendiri," katanya.

Kolej yang pertama seumpamanya akan dilengkapi dengan WiFi bagi memudahkan pelajarnya mendapatkan akses Internet.

Maxis mengadakan pameran bergerak di Sekolah Cempaka Damansara Heights bermula 13 September bagi membawa pengalaman iPhone 3GS lebih dekat dengan pelajar dan guru. Dr. Iskandar Rizal berkata, pihaknya mungkin akan menjalinkan kerjasama dengan sekolah lain mengenai pengguna iPhone.

"Ini mungkin akan mengambil masa yang lama selepas kami membangunkan aplikasi sendiri," katanya.

Sebahagian daripada pameran bergerak adalah untuk memberikan kemudahan kepada ibu bapa dan pelajar menggunakan rangkaian Maxis dengan pelan Value Plus Family.

Hanya dengan komitmen bulanan RM30, pelan Value Plus Family menawarkan 20 jam panggilan suara atau video percuma dan 2,000 SMS percuma bagi talian utama bagi talian tambahan.

Terdapat juga 15 jam panggilan suara atau video percuma dan 1,500 SMS bagi talian tambahan untuk memanggil talian utama dan talian tambahan.

Selain itu bagi Sekolah Cempaka, pelajar, ibu bapa dan kakitangan akan menikmati 38 jam panggilan percuma intra-komuniti dan 500 SMS sebulan sebagai sebahagian promosi Maxis bagi Sekolah Cempaka.


Nota: Dengan iPhone aplikasi score A dapat memberi ibubapa dan pelajar kemudahan bergerak bagi pembelajaran dan ulangkaji yang berkesan.

No comments:

Post a Comment